Noi specii extraordinare au fost descoperite în regiunea Marelui Mekong

(03.01.2013) Un liliac cu denumire inspirată de înfățișarea-i diavolească, un pește subteran orb, o viperă cu ochi rubinii și o broască ce cântă asemenea unei păsări se regăsesc printre cele 126 de specii nou identificate de către oamenii de știință în regiunea Marelui Mekong în 2011 și descrise într-un raport WWF drept ”Extra-terestre”.

Printre cele zece specii aduse în prim plan în raport se află liliacul cu nas-tub Belzebub, o creatură mică dar cu aspect demonic ce a fost observată numai în Vietnam. Liliacul Belzebub, asemenea altor doi lilieci cu nas-tub descoperiți în 2011, depinde de pădurea tropicală pentru a supraviețui și este în mod special vulnerabil la defrișare. În numai patru decenii, 30% dintre pădurile din regiunea Marelui Mekong au dispărut.

”În timp ce decoperirile din 2011 confirmă Mekongul ca o regiune cu o biodiversitate impresionantă, multe dintre speciileproaspăt identificate se zbat să supraviețuiască în habitatele lor în plină degradare”, a spus Nick Cox, Manager Program Specii din Marele Mekong în cadrul WWF.

”Doar investind în conservarea naturii, în special în ariile protejate, și stimulând economia verde, vom putea proteja aceste specii și menține în viață speranța de a descoperi alte specii interesante în anii viitori.”

O nouă specie de pisică de apă, ”mergătoare” (Clarias gracilentus), descoperită în râurile dulci de pe insula vietnameză Phu Quoc, se poate deplasa în mediul terestru utilizându-și aripioarele pectorale pentru a se ridica în poziție dreaptă, în timp ce se unduiește înainte cu mișcări de șarpe. Iar un pește minuscul fascinant (Boraras naevus), cu o lungime de numai 2cm, a fost găsit în sudul Thailandei și denumit după o pată mare neagră de pe corpul său auriu (naevus este latinescul pentru pată).

Un alt pește, roz-perlat, din familia crapilor, a fost găsit în zona de captare a râului Xe Bangfai, un tributar al fluviului Mekong din centrul Laos-ului, ce se întinde pe 7km în subteran, prin carsturi de calcar.

Fluviul Mekong adăpostește aproximativ 850 specii de pești și face posibilă funcționarea celei mai mari și productive ferme piscicole continentale din lume. Decizia Laos-ului de a construi barajul Xayaburi pe cursul principal al fluviului Mekong reprezintă o mare amenințare pentru biodiversitatea extraordinară a regiunii Mekong și pentru capacitatea acestei eco-regiuni de a oferi beneficii comunităților de pe cuprinsul Asiei de sud-est, în sensul de a susține viața a 60 de milioane de oameni.

”Fluviul Mekong susține un nivel de biodiversitate acvatică ce se situează pe locul 2 în lume, imediat dupa fluviul Amazon”, a adăugat Cox. ”Barajul Xayaburi ar reprezenta o barieră de nestrăpuns pentru multe specii de pești, semnificând suprimarea vieții sălbatice, atât cea deja cunoscută, cât și cea încă rămasă nedescoperită.”

O nouă specie de broască de copac descoperită în păduri de mare altitudine din nordul Vietnamului emite un sunet complex ca de pasăre. În timp ce multe broaște de sex masculin atrag femelele prin strigăte repetitive, broaștele de copac din Quang scot un sunet nou de fiecare dată. Nu există două sunete la fel, iar fiecare individ îmbină fluierăturile și ciripelile într-o ordine unică.

Dacă vine vorba de broaștele din familia Leptobrachium, ochii sunt elementul distinctiv. La nivelul celor mai mult de 20 de specii din această familie, există o varietate remarcabilă a culorilor ochilor. Leptobrachium leucops, descoperită în 2011 în pădurea veșnic verde și umedă din sudul Vietnamului, se distinge prin combinația cromatică surprinzătoare de alb și negru a ochilor.

O serie fascinată de 21 reptile a fost, de asemenea, descoperită în anul 2011, incluzând vipera verde cu ochi rubinii (Trimeresurus rubeus) din pădurile de lângă orașul Ho Chi Minh. Această nouă comoară a junglei își croiește, de asemenea, drum pe dealurile din sudul Vietnamului și pe cuprinsul Platoului Lang Bian din estul Cambogiei.

O specie de pitoncu coada scurtă a fost descoperită într-un râu de pe teritoriul acoperit de Sanctuarul Kyaiktiyo pentru Fauna Sălbatică din Myanmar. Enigmaticul piton pigmeu (Python kyaiktiyo) nu a mai putut fi găsit din nou, în ciuda căutărilor repetate, așa încât prea puține se știu cu privire la modul său de viață, habitat sau amenințări. Cu toate acestea, se poate afirma că acest piton de 1.5 metri lungime cel mai probabil se află sub amenințarea întâmpinată și de alți pitoni, incluzând pierderea habitatului și vânătoarea ilegală pentru carne, piele sau traficul cu animale de companie exotice.

”Braconajul pentru traficul ilegal cu animale sălbatice pune sub gravă amenințare existența multor specii din Asia de sud-est,” a adăugat Cox. ”Pentru adresarea acestei amenințări, organizațiile WWF și TRAFFIC au lansat o campanile globală în acest an pentru a impulsiona aplicarea legii, pentru introducerea unor factori detractori stricți și pentru a reduce cererea pentru produse provenite din animale pe cal ”Extra-terestre” scoate în evidență 10 specii nou identificate de către cercetători, printre care 82 de plante, 13 pești, 21 de reptile, 5 amfibieni și 5 mamifere, toate observate în anul 2011 în regiunea Marelui Mekong din Asia de sud-est, ce cuprinde Cambogia, Laos, Myanmar, Thailanda, Vietnam și Yunnan - provincia din sud-vestul Chinei.

Din 1997 până acum, un număr incredibil, de 1,710 specii noi, au fost inventariate și analizate de oamenii de știință în regiunea Marelui Mekong.

Mai multe Ştiri