Competiţia cu strămoşii pisicilor a dus la dispariţia multor specii de câini din trecut

(18.08.2015) Competiţia a jucat un rol mai important în evoluţia familiei de câini (lupi, vulpi şi rudele acestora) decât schimbarea climatului, arată un nou studiu internaţional publicat în PNAS.

O echipă internaţională formată din oameni de ştiinţă de la Universitatea din Gothenburg (Suedia), São Paulo (Brazilia) şi Lausanne (Elveţia) au analizat peste 2000 de fosile şi au descoperit că venirea felidelor în America de Nord din Asia a avut un impact mortal asupra diversităţii familiei de câini, contribuind la dispariţia a 40 de specii.

“În mod normal ne aşteptăm ca schimbarea climatului să joace un rol important în evoluţia biodiversităţii. În schimb, competiţia dintre diferitele specii carnivore s-a dovedit a fi mai importantă pentru canide” spune Daniele Silvestro, fondatoarea Departamentului de Ştiinţe Biologice şi de Mediu, Universitatea din Gothenburg.

Familia câinilor își are originile în America de Nord de acum 40 de milioane de ani şi a atins diversitatea maximă cu aproximativ 22 de milioane de ani în urmă, când mai mult de 30 de specii au populat continentul. Astăzi, doar 9 specii din familia câinilor trăiesc în America de Nord.

Aceştia şi-au crescut progresiv greutatea corpului şi s-au specializat în a deveni prădători de talie mare. Câteva specii au depăşit 30 kg şi se numărau printre cele mai mari carnivore de pe continentul Americii de Nord. Deşi în zilele de azi mai multe carnivore de talie mare se confruntă cu un risc de dispariţie mai crescut decât speciile mici, fondatorii studiului nu au găsit nicio evidenţă a unui tipar similar printre speciile de canide din trecut.

Succesul evoluţionar al animalelor carnivore este inevitabil legat de abilitatea acestora de a obţine hrană. Cantitatea limitată de resurse (prada) impune o competiţie dură între carnivorele care împart aceeaşi arie geografică. De exemplu, carnivorele africane precum câinii sălbatici, hienele, leii şi alte felide, sunt într-o continuă competiţie pentru hrană.

În trecut, carnivorele din America de Nord puteau să aibă o dinamică asemănătoare iar competiția era între speciile din familia de câini și felidele de atunci. În mod interesant, în timp ce felidele păreau să aibă un impact negativ mai puternic asupra supraviețuirii câinilor, opusul nu este adevărat. Acest fapt sugerează că felidele trebuie să fi fost prădători mai eficienți decât speciile deja dispărute din familia de câini.

Publicație

Silvestro D, Antonelli A, Salamin N, Quental T B: The role of clade competition in the diversification of North American canids.
Proceedings of the National Academy of Science USA (2015).
Întreg articolul este disponibil gratuit la adresa urmatoare: http://www.pnas.org/content/early/2015/06/23/1502803112.abstract