Broaștele cu dinți – Patru noi specii autohtone în pădurile din Africa de Vest

(31.07.2015) Din singura familie de vertebrate autohtone din Africa de Vest, broaștele cu dinți, doar o singură specie mai este cunoscută.

Datorită nevoilor lor de habitat, curenților din pădurea tropicală, și datorită intervalelor de distribuție mici, toate broaștele cu dinți prezintă un risc de extincție și de pierdere a habitatului în curs de desfăşurare, fapt care necesită eforturi imediate de conservare. Lucrarea este disponibilă în ziarul de liber acces “Zoosystematics and Evolution“ publicat de către Museum für Naturkunde din Berlin.

Singura specie din Africa de Vest Odontobatrachus natator a fost recunoscută abia anul trecut ca și reprezentantă a singurei familii de vertebrate autohtone din pădurile din Guineea  Superioară. Recent, prin tehnici moleculare, Dr. Michael Barej de la Museum fürNaturkunde Berlin și colegii săi au descoperit existența a unei specii în pericol.
În lucrarea prezentată, această echipă a demonstrat  variația morfologică a tuturor populațiilor cunoscute de broaște cu dinți vest-africane și a verificat prezența speciilor noi. Aceste amănunte sunt cruciale pentru conservarea biodiversității din Guineea  Superioară și subliniază vulnerabilitatea sa. Toate speciile din această unică și autohtonă familie sunt în pericol.

broasca_cu_dinti
Broasca cu dinţi Odontobatrachus ziama

O morfologie unică prin prezența colțului purtător de nume ca un apendice în partea de jos a dinților curbați în mandibula superioară la adulți sau buzele groase la mormoloci, este ceea ce le diferențiază pe broaștele cu dinți vest-africane de celelalte familii de broaște. Totuși, datorită unei puternice asemănări morfologice dintre toate populațiile cunoscute, doar o singură specie, O. natator, a fost recunoscută mai mult de un secol în pădurile din Africa de Vest.

Noi analize au dezvăluit o variație genetică neașteptată. Aceasta și alte tipare complementare biogeografice confirmă prezența unei specii adiționale în această familie pre-existentă de broaște(cuprinde doar o singură specie) asemănătoare. Descrierea celor patru noi specii făcută de Dr. Barej și echipa sa, este bazată pe o analiză combinată a geneticii și trăsăturilor morfologice.

Creșterea speciei în această unică ascendență  și distribuireaa tiparului încurajează pe viitor alți cercetători să caute specii ascunse și nedescoperite din pădurile din biodiversitatea din Guineea Superioară . Barej și colegii săi susțin că  “recunoașterea și descrierea  speciei este doar primul pas care oferă baza pentru studiile aferente pentru strangerea de informații despre ecologie și comportament sau simplu spus – faptul că numești o specie nu înseamnă că o și cunoști.

Rezultatele prezentate corespund Listei Roşii a IUCN, categoria “Pe cale de dispariţie” pentru toate speciile noi descrise. Aceste broaşte traiesc de-a lungul curenţilor puternici şi cascadelor, în puţinele locuri rămase din pădurile primare ale Africii de Vest.
Cercetătorii se tem că “Speciile de broască-torent din Africa de Vest se află în pericol de a deveni pe cale de dispariţie din cauza dispariţiei habitatului din focarul de biodiversitate al Guineei Superioare, a cărui “adevărată” biodiversitate este încă departe de a fi complet cunoscută”. Studiul este publicat în jurnalul cu acces deschis "Zoosystematics and Evolution” publicat de către Museum für Naturkunde din Berlin.

Publicaţie:

Michael F. Barej, Andreas Schmitz, Johannes Penner, Joseph Doumbia, Laura Sandberger-Loua, Mareike Hirschfeld, Christian Brede, Mike Emmrich, N’Goran Germain Kouamé, Annika Hillers,7, Nono L. Gonwouo, Joachim Nopper, Patrick Joël Adeba, Mohamed A. Bangoura, Ceri Gage, Gail Anderson, Mark-Oliver Rödel (2015): Viaţa în punctul unde se întâlneşte pamantul cu marea – imagine de ansamblu asupra diversităţii de broaşte-torent din Africa de Vest (Anura, Odontobatrachidae, Odontobatrachus). Zoosyst. Evol. 91 (2): 115–149. DOI 10.3897/zse.91.5127