O evoluție alertă – Avantajul mărimii creierului

(18.02.2016) Animalele cu creiere mari sunt, în general, considerate a fi mai inteligente și mai adaptabile decât cele cu creiere mai mici. Cercetătorii de la Vetmeduni Viena și Universitatea din Stockholm au furnizat acum primele dovezi experimentale care demonstrează că un creier mai mare oferă un avantaj evolutiv.

În studiul lor, peștii de sex feminin, cei cu creierul mare au avut o rată de supraviețuire mai mare decât cei cu creierul mic, atunci când s-au confruntat cu un animal de pradă, deși dimensiunea creierului în mod surprinzător, nu a influențat supraviețuirea celor de sex masculin. Rezultatele au fost publicate în revista de prestigiu „Ecology Letters”.

Pentru femele, creierul mai mare reprezintă un avantaj. (Poză: Paul Bentzen)

Un creier mai mare aduce o performanță cognitivă mai bună. Așadar este logic că un creier mai mare ar oferi un potențial mai mare de supraviețuire. În cursul evoluției, creierele mari ar trebui, prin urmare, să aibă câștig de cauză în fața celor mai mici. Testele anterioare asupra acestei ipoteze s-au bazat pe studii comparative referitoare la potențialul de absorbție de informații noi și de supraviețuire ale speciilor cu creiere mari, față de speciile cu creiere mai mici.

Speciile cu creiere mai mari par să aibă un avantaj. Dar astfel de studii nu sunt în măsură să demonstreze o relație cauzală.
Alexander Kotrschal, Sarah Zala, Séverine Büchel Dustin Penn de la Institutului Lorenz Konrad de Etologie de la Vetmeduni Viena a studiat peștele pentru a răspunde la întrebarea de ce investiția într-un creier mai mare ar putea oferi un avantaj evolutiv pentru a compensa faptul că dezvoltarea și menținerea masei cerebrale costă.

Cercetarea pe guppy cu creiere mari și mici în ape semi – naturale

Guppies sunt o specie de peşte de acvariu de apă dulce, ale căror areal natural este în regiunea Caraibe. Kotrschal și colegii săi au efectuat anterior un experiment de selecție artificială care a generat cu succes nașterea de guppy cu creier mic și mare. În acest studiu, au ca scop de a testa dacă mărimea creierului  influențează supraviețuirea. Prin urmare, ei au eliberat 4.800 de guppy selectiv în ape semi-naturale , care conțineau de asemenea, un animal de pradă, și anume știuca cichlid. Aproximativ o jumătate de an mai târziu, în mod surprinzător mai mulți pești guppy cu creiere mari au supraviețuit.
Cercetătorii sugerează că peștii cu creiere mari au un avantaj, care le permite să se sustragă mai bine. "Am furnizat prima dovadă experimentală care demonstrează că un creier mare oferă un avantaj evolutiv ", explică prim-autorul Kotrschal, care s-a mutat de atunci la Universitatea din Stockholm.

Creierul mare – un avantaj pentru femele

Femelele cu creierul mai mare, al căror creiere au fost cu aproximativ 12% mai mari decat cel al femelelor cu creier mic, au scăpat de prădătorii lor mai des și astfel au avut o rată mai mare de supraviețuire. Creierele mai mari nu au furnizat niciun beneficiu de supraviețuire pentru masculi.
Etologul Sarah Zala explică: „Masculii guppy sunt mai colorați și mai vizibili decât femelele și sunt mai ușor de prins de un prădător, explică etologul Sarah Zala. Un creier mai mare nu poate să compenseze acest dezavantaj.”

Confirmarea ipotezei privind evoluția mărimii creierului

Descoperirile noastre sprijină ipoteza cum că creierul mare oferă un avantaj de supraviețuire sub presiune, spune co-autorul Dustin Penn.” Primele rezultate sugerează de asemenea că grupurile de pește cu creiere mari sau mici, se comportă diferit în prezența prădătorului cichlid. Acest comportament necesită un studiu mai aprofundat. De asemenea, cercetătorii doresc să știe dacă peștii supraviețuitori vor produce mai mulți urmași. Analiza genetică ar trebui să ofere claritate în acest sens.

Publicație